Alpine A110 – Powrót legendy
Niezwykle zwinny i lekki, w stu procentach skoncentrowany na kierowcy nowy model Alpine A110 rozpoczyna kolejny rozdział w historii marki. Po latach przerwy oddajemy w ręce kierowców samochód, który łączy w sobie historię i najnowsze technologie, by mogli czerpać niesamowitą przyjemność z jazdy.
Poznaj bliżej nowe Alpine A110:
Alpine A110 jest niezwykle lekkim samochodem. Wykonany w 96% z aluminium waży zaledwie 1080 kg (bez opcjonalnego wyposażenia). Charakteryzuje się również kompaktowymi wymiarami (długość 4198 mm, szerokość 1798 mm i wysokość 1252 mm). Te podstawowe cechy konstrukcji oraz optymalne rozłożenie masy (44% na przód i 56% na tył) i nisko położony środek ciężkości sprawiają, że samochód jest niezwykle zwrotny, szczególnie na krętych górskich drogach, jak jego pierwowzór – Alpine A110 Berlinette.
Płyta podłogowa połączona z karoserią tworzy wyjątkowo sztywną, a zarazem lekką konstrukcję. Najcięższe elementy umieszczono natomiast pośrodku konstrukcji — zbiornik paliwa i silnik rozmieszczono po dwóch przeciwstawnych stronach tylnej osi, by zapewnić kierowcy doskonałe wyczucie samochodu.
Zwinność, lekkość i komfort prowadzenia Alpine A110 wspomagają również podwójne wahacze, które redukują wstrząsy podczas jazdy na nierównych powierzchniach i wzmacniają stabilność podczas skręcania. Zapewniają doskonałe prowadzenie i zachowanie na drodze, a także niezrównany komfort podczas dłuższych podróży i codziennej jazdy.
Inżynierowie marki Alpine szukali optymalnego połączenia opływowych kształtów z imponującymi osiągami. Starając się opracować odpowiednie właściwości aerodynamiczne, inspirację odnaleźli w świecie wyścigów samochodowych i supersamochodów. Idealnie płaska podłoga zapożyczona z wyścigowego bolidu oraz schowany pod tylnym zderzakiem dyfuzor zapewniają doskonałą siłę docisku i niski współczynnik oporu powietrza.
Ukryte w przednim zdyterzaku wloty powietrza tworzą opływową powierzchnię, która kończy się przy przednich nadkolach, poprawiając aerodynamikę przednich kół i obniżając opór czołowy.
Współczynnik oporu powietrza (Cx) wynosi zaledwie 0,32, dzięki czemu nowe Alpine A110 osiąga najlepszy wynik w segmencie samochodów sportowych.
Serce Alpine A110 to czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbosprężarką, który powstał w biurze projektowym Aliansu Renault-Nissan.
Inżynierowie marek Alpine i Renault Sport przeprojektowali silnik na potrzeby nowego modelu, dodając do niego charakterystyczne wloty powietrza, turboładowarkę, układ wydechowy i zmieniając mapę wtrysków. Dzięki temu nowa jednostka napędowa ma maksymalną moc 185 kW/252 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm.
W połączeniu z niewielką masą własną (1080 kg) oznacza to optymalny stosunek mocy do wagi na poziomie 4,3 kg/KM, co sprawia, że samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy.
Jednostka napędowa współpracuje z 7-biegową skrzynią DTC Getrag z mokrym sprzęgłem, a przełożenia w nowym modelu Alpine A110 zostały tak zestopniowane, aby zapewnić optymalne osiągi w każdych warunkach. Aluminiowe łopatki na kolumnie kierownicy dają kierowcy możliwość ręcznej kontroli nad skrzynią biegów.
Dostępne są trzy tryby jazdy (Normal, Track i Sport), które pozwalają dostosować ustawienia silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, systemu ESC oraz dźwięku pracy układu wydechowego do warunków na drodze lub torze.
Aktywny i sportowy układ wydechowy o obniżonej masie z pojedynczym wydechem został opracowany na podstawie symulacji zjawisk z zakresu mechaniki płynów. Zapewnia wyśmienite osiągi i rasowe, sportowe brzmienie.
Projektując model Alpine A110 inżynierowie i konstruktorzy Alpine wybrali najlepszych dostawców, którzy są gwarancją optymalnych osiągów, spasowania i wykończenia modelu.
Aluminiowe zaciski hamulców nowego Alpine A110 zostały zaprojektowane przez firmę Brembo. W skład tylnego układu hamulcowego, stworzonego z myślą o marce Alpine, wchodzi nowatorski siłownik hamulca postojowego, którego wykorzystanie odchudziło konstrukcję aż o 2,5 kg.
Dostosowano również oprogramowanie monitorujące, tak by w przypadku awarii układów hydraulicznych aktywowało dynamiczne hamowanie. Dodano również funkcję „hot-brake”, która chroni samochód przed stoczeniem się w przypadku parkowania na wzniesieniu w wysokich temperaturach.
Firma Otto Fuchs dostarczyła 18-calowe kute obręcze kół ze stopów lekkich, które nie tylko zmniejszyły masę, ale i stworzyły efekt „ażurowych” kół. Ponadto zapewniają kierowcy pełną kontrolę nad samochodem i precyzyjne prowadzenie, a także zwiększają jego zwinność.
Firma Sabelt zaprojektowała jednoelementowe kubełkowe fotele o masie tylko 13,1 kg, które zapewniają użytkownikom optymalny komfort zarówno na torze, jak i podczas dłuższej trasy. Wykonane ze skóry i mikrofibry idealnie wpisują się w klimatyczne wnętrze sportowego samochodu.
Design nowego modelu Alpine A110 to ultranowoczesna reinterpretacja tradycyjnej stylistyki marki. Nowatorska stylistyka, materiały i technologie oraz niewielkie rozmiary samochodu, jego kształt i sylwetka wyraźnie nawiązują do oryginalnego modelu Berlinette.
Nawiązaniem do wcześniejszych legendarnych modeli są cztery niezależne światła do jazdy dziennej w technologii full LED oraz charakterystyczne dla Alpine przetłoczenia biegnące przez środek maski.
Oglądany z boku samochód jest doskonałym przykładem funkcjonalnej stylistyki – wszystkie podzespoły zostały ukryte pod kompaktową karoserią, aby zmniejszyć wymiary auta i zoptymalizować jego osiągi.
Kształt kompaktowych tylnych świateł w technologii LED przypomina literę „X”. Wrażenie nowoczesności podkreślają dodatkowo kierunkowskazy progresywne oraz szeroka, wyprofilowana tylna szyba, która jest stylistycznym nawiązaniem do wcześniejszych, kultowych modeli marki.
Projektanci zadbali także o wygodę przy wsiadaniu i wysiadaniu. Fotele kierowcy i pasażera pomieszczą z łatwością niemal wszystkich użytkowników zarówno małych, jak i dużych. Innymi słowy, Alpine A110 doskonale spisuje się podczas codziennych tras i na torze wyścigowym.
W minimalistycznym wnętrzu Alpine A110 kierowca może zasiąść wygodnie za kierownicą. Najwyższej jakości materiały – miękka, naturalna skóra licowa, aluminiowe elementy konstrukcyjne i włókna węglowe sprawią, że nawet najkrótsza przejażdżka będzie niezapomnianym przeżyciem dla kierowcy i pasażera. Matowe wykończenie z włókna węglowego na konsoli środkowej, otworach wentylacyjnych i osłonie tablicy rozdzielczej.
Kierownica o sportowym charakterze jest idealnie dopasowana do wnętrza, a zarazem bardzo funkcjonalna – znajdują się przy niej przycisk do zmiany trybu jazdy oraz dźwignie zmiany biegów. Można regulować pochylenie kolumny kierownicy.
Samochód wyposażony jest w automatyczną klimatyzację z filtrem przeciwpyłowym oraz funkcją odmrażania i odmglania. Zamontowano również system multimedialny z nawigacją, który wyświetla aktualne wartości parametrów technicznych i osiągów podczas jazdy w czasie rzeczywistym. Do systemu można podłączyć smartfon za pomocą aplikacji Alpine MySpin.
Podstawowe dane techniczne Alpine A110 w wersji Première Edition.
Rok |
2017 |
Typ paliwa |
Benzyna |
Cena |
już od 293 900 zł brutto |
Typ silnika |
1.8 l 4-cylindrowy 16V |
Maksymalna moc |
252 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
320 Nm |
Konstrukcja |
Silnik umieszczony centralnie z tyłu, tylny napęd |
Skrzynia biegów |
7-biegowa DTC, mokre sprzęgło |
Masa własna (DIN) |
1102 kg |
Stosunek wagi do mocy |
4,4 kg/KM |
Wymiary |
4178/1798/1252 mm (D/S/W) |
Rozstaw osi |
2419 mm |
Rozstaw przednich kół |
1556 mm |
Rozstaw tylnych kół |
1553 mm |
Zawieszenie przednia oś/ tylna oś |
Podwójne wahacze |
Hamulce przód tył |
4-tłoczkowy zacisk stały 320 mm 1-tłoczkowy zacisk pływający 320 mm |
Właściwości aerodynamiczne |
SCx*: 0.621 m² Cx: 0.32 |
Zbiornik paliwa |
45 l |
Pojemność bagażnika |
100 l tył 96 l przód |
Obręcze kół i opony |
205/40R18 (przód) – 235/40R18 (tył) |
Maksymalna prędkość*: |
250 km/h |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: |
4,5 s |
Zużycie paliwa (cykl mieszany WLTP): |
6,7-7,0 l/100 km |
Emisja CO2 (cykl mieszany WLTP): |
152-158 g/km |
Wybierz i dopasuj samochód do swoich potrzeb z pomocą konfiguratora.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do kontaktu!
Alpine Manager
Adam Augustin
adam.augustin@grupapietrzak.pl
+48 602 481 867
Marka Alpine, założona we Francji w 1955 roku, stała się legendą po zwycięstwie A110 „Berlinette” w rajdzie Monte Carlo w 1971 roku. w 1973 roku Alpine powtórzyła ten wyczyn i została zarazem zwycięzcą w pierwszych Rajdowych Mistrzostwach Świata. Następne lata przyniosły Alpine kolejne sukcesy we Francji i za granicą. Ich ukoronowaniem było zwycięstwo zdobyte w 1978 roku przez A442b w wyścigu 24H Le Mans.
Nowe A110 jest współczesną interpretacją ponadczasowych kanonów, które złożyły się na sukces Alpine: zwinność, lekkość, kompaktowe wymiary. Alpine to także obietnica natychmiastowej przyjemności prowadzenia samochodu, codziennie i dla wszystkich.