- Alpine Endurance Team wrócił na tor w środę i czwartek na swobodne treningi i kwalifikacje do 93. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
- Oba hypercary Alpine A424 zakwalifikowały się do Hyperpole i wystartują z dziewiątego i dwunastego pola startowego.
- Les Bleus przygotowują się teraz do wyzwania wyścigu, który rozpocznie się w sobotę o 16:00.
Po dwóch dniach analizowania danych zebranych podczas dnia testowego Alpine Endurance Team powrócił na tor Circuit de la Sarthe na pierwsze swobodne treningi. Ferdinand Habsburg i Frédéric Makowiecki rozpoczęli intensywny program skupiony na ustawieniach A424, zanim samochody przejęli ich koledzy z zespołu.
Dwie i pół godziny później napięcie wzrosło w kwalifikacjach, powierzonych Paulowi-Loupowi Chatinowi w #35 i Mickowi Schumacherowi w #36. Startując na pośrednich oponach w bardzo gorących warunkach, obaj zapewnili sobie początkowy czas, zanim ponownie ruszyli w pogoń za najszybszym okrążeniem. Mick Schumacher poprawił czas do 3m23.945s w swojej ostatniej próbie, podczas gdy pierwszy wysiłek Paula-Loup Chatina wystarczył, aby zapewnić sobie miejsce w Hyperpole pomimo strachu przed dużą prędkością w ostatnich minutach.
O zmierzchu francuski zespół rozpoczął drugą sesję treningową przed swoim pierwszym nocnym wyjazdem. Sześciu kierowców rozgościło się w ciemności i kontynuowało dogłębną pracę, która trwała w czwartek po pokazowym przejeździe Alpenglow Hy6 z burmistrzem Le Mans, panem Stéphane Le Foll, na siedzeniu pasażera. Następnie odbył się FP3, aby przestudiować długie przejazdy i ewolucję opon Michelin. Obie załogi zebrały jak najwięcej informacji przed udaniem się na Hyperpole.
Paul-Loup Chatin i Mick Schumacher wrócili za kierownicę na Hyperpole 1. Mick Schumacher ukończył swoje pierwsze okrążenie z czasem 3m24.183. Następnie zjechał po drugi komplet opon pośrednich i tymczasowo objął prowadzenie z czasem 3m23.452s. Niemiecki kierowca ostatecznie zajął piąte miejsce, zapewniając sobie miejsce dla #36 Alpine A424 w Hyperpole 2. Paul-Loup Chatin zajął dwunaste miejsce, tracąc do pierwszej dziesiątki zaledwie 92/1000 sekundy.
Zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi w tym roku, 15 minut później za kierownicą zasiadł inny kierowca z ekipy #36 na Hyperpole 2. Frédéric Makowiecki ukończył swoje pierwsze dwie próby w czasie 3m30.771s i 3m24.398s, a następnie ukończył ostatnie okrążenie z czasem 3m24.488s, aby zadowolić się dziewiątym miejscem na starcie.
Dzień zakończył się ostatnią sesją treningową, podczas której Charles Milesi, Ferdinand Habsburg i Paul-Loup Chatin zatwierdzili ostatnie poprawki w samochodzie #35, podobnie jak Frédéric Makowiecki, Jules Gounon i Mick Schumacher w samochodzie #36.
W piątek obie załogi wezmą udział w tradycyjnej paradzie przez centrum miasta Le Mans. W sobotę w południe Alpine Endurance Team weźmie udział w rozgrzewce przed startem 24-godzinnego wyścigu Le Mans o godzinie 16:00.
Wypowiedzi
Paul Loup Chatin
„Myślę, że mieliśmy o wiele większy potencjał, ale byłem zadowolony, że nasz pierwszy przejazd był wystarczająco dobry, aby przejść dalej w środę. Kontynuowaliśmy pracę, aby samochód wszedł w dobre okno wydajności dla Hyperpole. Czułem się dobrze, ale popełniłem mały błąd na pierwszym szybkim okrążeniu. Następnie chciałem zabezpieczyć czas, ale ten format wymaga perfekcji na jednym okrążeniu, ponieważ wszystko sprowadza się do najmniejszych szczegółów. Nie udało mi się tego zrobić dziś wieczorem, ale cieszę się z zespołu, że Mick był w stanie uzyskać doskonały czas, aby umieścić A424 w Hyperpole 2. To wspaniała nagroda i teraz cała nasza uwaga skupia się na wyścigu”.
Mick Schumacher
„Kwalifikacje były trudniejsze niż się spodziewaliśmy, ze względu na ciągle zmieniające się warunki, ale satysfakcjonujące było dotarcie do Hyperpole. Dobrze wykorzystaliśmy sesje treningowe, aby dopracować nasze ustawienia wyścigowe. Zespół wykonał dobrą robotę, przygotowując wszystko, a my byliśmy pozytywnie zaskoczeni naszym występem w Hyperpole 1. Samochód był w dobrym tempie od pierwszego okrążenia i świetnie było zakwalifikować się do Hyperpole 2. Wystartujemy w pierwszej dziesiątce, co jest dobre, chociaż najtrudniejsza część dopiero nadejdzie. Przygotujemy się najlepiej, jak potrafimy i myślę, że wszyscy bardzo czekamy na wyścig”.
Frederic Makowiecki
„Ogólnie rzecz biorąc, to była pozytywna sesja kwalifikacyjna. Chciałbym bardzo podziękować zespołowi, ponieważ wszyscy ciężko pracowali od początku programu, od początku roku i od początku tego długiego tygodnia w Le Mans. Mieliśmy kilka drobnych problemów, ale udało nam się je zrozumieć i naprawić. Dziś wieczorem mieliśmy wydajny, konkurencyjny samochód, którym mogliśmy się pobudzić do walki na torze. Mogliśmy nawet celować trochę wyżej. Cel jest teraz jasny: walczyć ostro w wyścigu i spróbować dać naszym konkurentom popalić!”
Philippe Sinault, szef zespołu Alpine Endurance Team
„Ostatnie dni pokazały, że nigdy nie należy przesadzać w Le Mans. Za każdym razem, gdy wyjeżdżamy na tor, odkrywamy nowe parametry, takie jak warunki na torze i temperatury, które bardzo różnią się od tych z niedzielnego dnia testowego. Poziom przyczepności i zachowanie samochodu uległy zmianie, ale cały czas pracowaliśmy z zimną krwią i skupiliśmy się na wyścigu. Naszym celem było wprowadzenie obu samochodów do Hyperpole 1, a następnie spróbowanie dotarcia każdym z nich do Hyperpole 2, do czego zabrakło nam mniej niż dziesiątej części sekundy. Kierowcy dobrze poradzili sobie z utrzymaniem skupienia na najważniejszych kwestiach. Zespół zareagował również inteligentnie i szybko, aby przetestować wiele rzeczy w FP3 i mieć konkurencyjny samochód na Hyperpole. Ta praca była następnie kontynuowana w celu zatwierdzenia i udoskonalenia ostatecznej konfiguracji. Pomimo zmian warunków, przeszliśmy przez tydzień bez żadnych problemów. Najtrudniejsza część zaczyna się teraz, ale czuję, że jesteśmy dobrze przygotowani do wyścigu”.
Nicolas Lapierre, dyrektor sportowy Alpine Endurance Team
„Te dwa dni były intensywne. Różnice są niezwykle małe, a walka na torze zacięta. Jesteśmy zadowoleni z ogólnego wyniku sesji kwalifikacyjnych i poczyniliśmy duże postępy w naszym tempie wyścigowym w trakcie sesji. Nadal trudno jest dokładnie ocenić naszą rzeczywistą pozycję w hierarchii, ale mamy jeszcze jutro, aby kontynuować pracę i sfinalizować nasze przygotowania. Kierowcy wykonali dobrą robotę, nie popełniając żadnych błędów, co również jest bardzo pozytywnym punktem”.
Wyniki
1. sesja treningowa
9. Alpine Endurance Team #35 3m26.120s (40 okrążeń)
14. Alpine Endurance Team #36 3m26.772s (39 okrążeń)
Kwalifikacje
9. Alpine Endurance Team #36 3m23.945s (8 okrążeń)
14. Alpine Endurance Team #35 3m24.667s (6 okrążeń)
2. sesja treningowa
12. Alpine Endurance Team #35 3m27.635s (26 okrążeń)
18. Alpine Endurance Team #36 3m28.451s (27 okrążeń)
3. sesja treningowa
15. Alpine Endurance Team #36 3m28.702s (42 okrążenia)
20. Alpine Endurance Team #35 3m30.035s (36 okrążeń)
Hyperpole 1
5. Alpine Endurance Team #36 3m23.462s (6 okrążeń)
12. Alpine Endurance Team #35 3m24.153s (6 okrążeń)
Hyperpole 2
9. Alpine Endurance Team #36 3m24.398s (4 okrążenia)
4. sesja treningowa
10. Alpine Endurance Team #35 3m28.346s (14 okrążeń)
14. Alpine Endurance Team #36 3’m29.231s (13 okrążeń)
24 Hours of Le Mans – Harmonogram weekendu wyścigowego
Piątek, 13 czerwca
16:00-19:00: Parada kierowców
Sobota, 14 czerwca
12:00-12:15: Rozgrzewka (Warm-up)
12:30: Demonstracja hydrogenowa z Alpenglow Hy6
16:00: Start 93. edycji wyścigu 24 Hours of Le Mans
Niedziela, 15 czerwca
16:00: Finisz 93. edycji wyścigu 24 Hours of Le Mans