- Alpine rozpoczęło swój 23. udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, drugi raz z A424 w kategorii Hypercar.
- Pesage i parada w centrum miasta były pierwszymi istotnymi punktami tego najważniejszego wydarzenia w wyścigach wytrzymałościowych.
- Alpine Endurance Team wyruszył na tor w niedzielę, pokonując 137 okrążeń, czyli ponad 1850 kilometrów, podczas dnia testowego.
W piątek 93. edycja 24-godzinnego wyścigu Le Mans rozpoczęła się od Pesage. Odbywające się na Place de la République w Le Mans, administracyjne i techniczne badanie kontrolne objęło dwa Alpine A424 i wszystkie inne samochody zgłoszone do wyścigu zbadane i skontrolowane przez marszałków FIA i ACO, aby upewnić się, że spełniają przepisy.
Obecne zarówno na ważeniu z pełnym wyposażeniem, jak i na wydarzeniach medialnych, obie załogi mogły poczuć wsparcie już zgromadzonego, dużego tłumu. Ten entuzjazm był również wyczuwalny podczas parady przez miasto w sobotnie popołudnie.
W niedzielę francuski zespół zmierzył się z Dniem Testowym. Sześciu kierowców wykorzystało większość dwóch trzygodzinnych sesji, aby wrócić do formy na 13 626-kilometrowym torze Circuit des 24 Heures du Mans, który został częściowo odnowiony od zeszłego roku. O 10 rano Ferdinand Habsburg i Jules Gounon rozpoczęli program zespołu. Po okrążeniu instalacyjnym oni i ich koledzy z zespołu skupili się na różnych kluczowych elementach wyścigu: ustawieniach samochodu, postojach w boksach, ewolucji toru, zarządzaniu zużyciem paliwa i analizie mieszanki opon.
Sześciu kierowców na zmianę zbierało jak najwięcej informacji w ciągu dnia, który osiągnął apogeum. Pod koniec drugiej sesji Alpine A424 z logo „A70” z okazji 70. rocznicy marki zajęło trzecie i dziesiąte miejsce, pokonując 137 okrążeń.
Dzięki tym cennym lekcjom Alpine Endurance Team przeanalizuje teraz dane zebrane w ramach przygotowań do następujących wyzwań. W środę trzy godziny wolnego treningu będą poprzedzać kwalifikacje. Pierwsze nocne biegi odbędą się bezpośrednio po nich do północy.
Wypowiedzi
Załoga nr 35
Ferdinand Habsburg
„Nasze pierwsze kroki zostały wykonane pięknie, ale ciężka praca zaczyna się teraz. Musimy przeanalizować i popracować nad naszymi słabościami, jednocześnie budując nasze mocne strony przed pierwszym treningiem. Zespół niewątpliwie poczynił duże postępy od zeszłego roku – to jasne, ale wciąż mamy dużo pracy do wykonania, jeśli chcemy konkurować z najszybszymi”.
Charles Milesi
„Jeszcze za wcześnie, aby wyciągać wnioski, ale ogólne wrażenie z tego pierwszego dnia jest całkiem pozytywne. Czasy nie są zbyt reprezentatywne, ale odczucia są znacznie lepsze niż w zeszłym roku. Mamy pewne punkty odniesienia i poczyniliśmy postępy we wszystkich obszarach. Najważniejsze jest unikanie błędów, aby nadal gromadzić pokonane kilometry. Chcemy skupić się na naszej pracy i zobaczymy, dokąd nas to zaprowadzi”.
Paul Loup Chatin
„Pierwsze wrażenia są całkiem dobre, mimo że czerwone flagi poważnie ograniczały moją jazdę. Powrót do prędkości był ważny, a samochód był w dobrym stanie. Przeszliśmy przez wiele obszarów, a zespół wykonał dobrą robotę. Nadal jest wiele do zrobienia, ale zmierzamy we właściwym kierunku, co jest zachęcające przed nadchodzącym tygodniem”.
Załoga nr 36
Frederic Makowiecki
„Dzisiaj wiele się nauczyliśmy i uzyskaliśmy cenne informacje. Jest kilka interesujących danych, z którymi można pracować w przyszłości. Plan zakłada dogłębną analizę wszystkiego, aby najlepiej pokierować naszą pracą. Jest jeszcze kilka obszarów do zbadania, ale mamy wszystkie sesje treningowe, aby dopracować wszystko. Wyścig będzie tutaj, zanim się obejrzymy, więc skupiamy się na naszej pracy i zobaczymy, gdzie będziemy na końcu”.
Jules Gounon
„Pierwsze okrążenia w Le Mans są zawsze wyjątkowe, ale dla mnie były jeszcze bardziej wyjątkowe, ponieważ po raz pierwszy zasiadłem za kierownicą prototypu na tym torze. Miałem napięty harmonogram z powodu zobowiązań DTM, ale zdecydowanie było warto i nie mogę się doczekać powrotu do La Sarthe w nadchodzących dniach, aby kontynuować przygodę tego legendarnego wyścigu z Les Bleus”.
Mick Schumacher
„Ukończyliśmy większość naszego programu, mimo że koniec dnia został przerwany dwoma czerwonymi flagami. To był główny cel, a zespół dobrze sobie poradził, odzyskując trochę straconego czasu na torze. Ogólnie rzecz biorąc, wygląda to pozytywnie, ale jeszcze nie weszliśmy w sam środek wydarzeń. Kluczowe będzie jak najlepsze wykorzystanie kolejnej sesji, ponieważ przed kwalifikacjami będzie tylko jedna”.
Philippe Sinault, szef zespołu Alpine Endurance Team
„Chociaż dzień wydawał się przebiegać gładko, był dość intensywny, z ambitnym programem pracy i wieloma rzeczami do przejrzenia. Skupiliśmy większość naszych wysiłków rano, a popołudnie spędziliśmy na przygotowaniach do wyścigu, w szczególności analizując opony podczas długich przejazdów. Wyniki są całkiem zadowalające: zebraliśmy wiele przydatnych informacji na przyszłość. Kierowcy byli zadowoleni z równowagi samochodu, która stopniowo się poprawiała dzięki pracy zespołu. Mimo że fundamenty są dobre, wciąż jest wiele do zrobienia, aby dopracować ustawienia. Równie ważne jest to, że nasi kierowcy nie popełnili żadnych błędów, zgodnie z założeniem, aby pracować w dobrych warunkach i podchodzić do reszty wydarzenia z pewnością siebie i pokorą w obliczu wyzwania, jakie ten wyścig przedstawia”.
Nicolas Lapierre, dyrektor sportowy Alpine Endurance Team
„To był całkiem dobry dzień. Dziś rano mieliśmy trochę problemów ze znalezieniem odpowiednich ustawień, ale po południu poszliśmy w dobrym kierunku. Mieliśmy okazję wypróbować różne mieszanki opon w różnych warunkach i zrealizować większość naszego programu. Ogólny wynik jest zadowalający, pomimo czasu straconego na torze z powodu incydentów. Kierowcy spisali się dobrze i uniknęli błędów. Tempo na razie wygląda na właściwe. Chociaż jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągać wnioski, jesteśmy w dobrej pozycji, co jest zachęcające na przyszły tydzień”.
24 Hours of Le Mans – Harmonogram weekendu wyścigowego
Wtorek, 10 czerwca
14:00-17:00: Sesja autografów & Pit Walk
15:15-16:30pm: Pit Stop Challenge
Środa, 11 czerwca
14:00-17:00: 1. sesja treningowa
19:30-20:00: Kwalifikacje klasy Hypercar
22:00-00:00: 2. sesja treningowa
Czwartek, 12 czerwca
14:10: Demonstracja hydrogenowa z Alpenglow Hy6
14:45-17:45: 3. sesja treningowa
21:05-21:25: Hyperpole 1
21:40-21:55: Hyperpole 2
23:00-00:00: 4. sesja treningowa
Piątek, 13 czerwca
16:00-19:00: Parada kierowców
Sobota, 14 czerwca
12:00-12:15: Rozgrzewka (Warm-up)
12:30: Demonstracja hydrogenowa z Alpenglow Hy6
16:00: Start 93. edycji wyścigu 24 Hours of Le Mans
Niedziela, 15 czerwca
16:00 pm: Finisz 93. edycji wyścigu 24 Hours of Le Mans