- Mistrzostwa Świata FIA Endurance powróciły do akcji na torze Circuit of the Americas w Austin podczas Lone Star Le Mans.
- Po obiecujących sesjach treningowych, bolidy Alpine A424 #35 i #36 nie miały tyle szczęścia w wyścigu naznaczonym deszczem i wypadkami.
- Po tym rozczarowującym wyniku, Alpine Endurance Team będzie chciał odrobić straty w 6-godzinnym wyścigu Fuji za niecałe trzy tygodnie.
Zawody FIA WEC powróciły na tor Circuit of the Americas na Lone Star Le Mans, szóstą z ośmiu rund w kalendarzu na rok 2025.
Zespół Alpine Endurance Team rozpoczął swój program w piątek w upale teksańskiego lata. Po trzech sesjach treningowych, przerywanych kilkoma pauzami spowodowanymi czerwoną flagą, w sobotę rano zaczęły padać pierwsze krople deszczu. Warunki kwalifikacyjne okazały się trudne dla Charlesa Milesiego i Micka Schumachera. Na pośrednich oponach na mokrym torze Francuz awansował do Hyperpole i zapewnił sobie szóste miejsce na starcie, a Niemiec zakwalifikował się na dwunastym miejscu.
W niedzielę wyścig rozpoczął się za samochodem bezpieczeństwa z powodu deszczu. Ferdinand Habsburg (#35) i Frédéric Makowiecki (#36) stopniowo odzyskiwali równowagę. Francuz na krótko objął prowadzenie w momencie zamieszania związanego ze zmianą samochodu bezpieczeństwa, ale wkrótce potem wyścig został przerwany czerwoną flagą, aby zmienić pozycję.
Wyścig wznowiono po ponad czterdziestu minutach przerwy. Po kilku okrążeniach za samochodem bezpieczeństwa akcja nabrała tempa, ale restart nie trwał długo. Za Astonem Martinem #007, Frédéric Makowiecki wpadł w aquaplaning i zjechał do alei serwisowej. Szybka reakcja zespołu ograniczyła straty do jednego okrążenia.
Ferdinand Habsburg wypadł z pierwszej dziesiątki po restarcie w coraz bardziej zdradliwych warunkach. Les Bleus wykorzystali wirtualny samochód bezpieczeństwa krótko po przejechaniu połowy dystansu, aby wstawić za kierownice Paula-Loupa Chatina (#35) i Julesa Gounona (#36). Pomimo wysiłków, nie udało im się poczynić postępów.
Charles Milesi (#35) i Mick Schumacher (#36) przejęli prowadzenie podczas kolejnej neutralizacji na dwie godziny przed końcem wyścigu. Zaczynając na czternastym i siedemnastym miejscu obaj kierowcy ścigali się w bardziej sprzyjającej pogodzie. Zespół, czując się bardziej komfortowo w suchych warunkach, pozwolił Charlesowi Milesi utrzymać się na prowadzeniu, kończąc tuż za pierwszą dziesiątką. Mick Schumacher również awansował, zajmując piętnaste miejsce.
Ten wynik kończy serię czterech kolejnych wyścigów, w których co najmniej jedna załoga znalazła się w punktach, a Alpine Endurance Team jest teraz chętny do odrobienia strat w kolejnej rundzie kalendarza: 6-godzinnym wyścigu Fuji (Japonia) w dniach 26-28 września.
WYPOWIEDZI
#35
💬 Ferdinand Habsburg
„Dostrzegliśmy prawdziwy potencjał w kwalifikacjach i liczyliśmy, że zmieniające się warunki pogodowe zadziałają na naszą korzyść. Ostatecznie nam to nie pomogło. Musimy zdecydowanie znaleźć rozwiązania, aby lepiej radzić sobie w tego typu sytuacjach, ponieważ strata do najszybszych samochodów się powiększała, zamiast się zmniejszać, co jest frustrujące. Mimo to, wciąż wiele się nauczyliśmy o tym, jak samochód zachowuje się w deszczu, w obszarze, w którym do tej pory praktycznie nie mieliśmy doświadczenia. Z tego punktu widzenia, to dobra wiadomość na przyszłość”.
💬 Paul-Loup Chatin
„Jesteśmy oczywiście rozczarowani. Pokazaliśmy dobre tempo podczas treningów, ale niestety nie było to możliwe w tych trudnych warunkach. Gdy tylko próbowaliśmy mocniej przycisnąć, błędy stały się praktycznie nieuniknione. Udało nam się utrzymać kurs, ale jazda była bardzo trudna. To wszystko jest częścią procesu uczenia się. Musimy przeanalizować i zrozumieć, dlaczego mieliśmy tyle problemów w porównaniu z innymi. Szkoda, bo byłem pewny siebie w ten weekend, ale wyjeżdżamy z pustymi rękami i czasami trzeba to zaakceptować”.
💬 Charles Milesi
„Wynik jest oczywiście rozczarowujący, biorąc pod uwagę naszą pozycję startową i osiągi w suchych warunkach. Niestety, deszcz padał przez cały wyścig. Wiedzieliśmy, że będziemy mieli problemy w tych warunkach, ale tym razem było wyjątkowo ciężko. Zawsze wydawało się, że nie jesteśmy zsynchronizowani z czołówką. Musimy przeanalizować i zrozumieć, co poszło nie tak, ponieważ jest wyraźnie wiele do poprawienia. Mam nadzieję, że na Fuji, torze, na którym w zeszłym roku radziliśmy sobie całkiem dobrze, warunki będą bardziej stabilne”.
#36
💬 Frédéric Makowiecki
„Gdy wyścig ruszył pełną parą, od razu zrozumieliśmy, że mamy problemy w mokrych warunkach. Samochód był trudny w prowadzeniu, podobnie jak dla wielu innych, ale myślę, że mieliśmy jeszcze większe problemy niż nasi konkurenci. Chcę przeprosić zespół za mój błąd. To nie jest sytuacja, w której człowiek chciałby się znaleźć, ale straciłem samochód bez ostrzeżenia. Wniosek pozostaje ten sam: mieliśmy problemy, gdy tylko na torze pojawiło się dużo wody. Teraz od nas zależy, dlaczego, ponieważ może się to powtórzyć w dalszej części sezonu lub w przyszłym roku. Musimy być mocni w każdych warunkach”.
💬Jules Gounon
„Nie powiedziałbym, że to był frustrujący wyścig, ale jasne jest, że musimy zrozumieć, co się stało i dlaczego mieliśmy tak dużo aquaplaningu. Wszyscy odczuli deszcz tak samo, ale oczywiście, gdy traci się tak dużo czasu okrążenia, trzeba znaleźć rozwiązania. To był nasz pierwszy wyścig w deszczu. Musimy wyciągnąć wnioski z tego doświadczenia, przeanalizować je, znaleźć rozwiązania i wrócić silniejsi, gdy następnym razem będzie padać”.
💬Philippe Sinault, szef zespołu Alpine Endurance Team
„Oczywiście, dominuje rozczarowanie. Włożyliśmy w to cały tydzień ciężkiej pracy i cieszyliśmy się, że odzyskaliśmy solidny poziom osiągów. Wszystko wyglądało całkiem dobrze, ale potem nadszedł deszcz i pokrzyżował plany. Mając do dyspozycji odpowiednie narzędzia, spodziewaliśmy się mokrego startu wyścigu, a potem suchych warunków. Ostatecznie padało przez prawie cały wyścig. Decyzja o starcie w takich warunkach była odważna. Trudno było przewidzieć taką zmianę i wystartowaliśmy samochodem zoptymalizowanym pod kątem suchych warunków. Nabraliśmy prędkości, gdy tor wysechł, ale było za późno i niewystarczająco, więc wszyscy nasi kierowcy mieli trudności. Byliśmy tylko widzami, podczas gdy naszym celem było pełne zaangażowanie, biorąc pod uwagę całą pracę, jaką włożyliśmy w ciągu całego tygodnia”.
💬 Nicolas Lapierre, dyrektor sportowy Alpine Endurance Team
„To był niezwykle trudny wyścig. Samochód nr 36 miał incydent dość wcześnie, co postawiło nas w trudnej sytuacji. Mechanicy wykonali świetną robotę, naprawiając uszkodzenia, ale straciliśmy okrążenie i trudno było liczyć na cokolwiek w przyszłości. Zabrakło nam trochę szczęścia i tempa z samochodem nr 35, zwłaszcza gdy tor był mokry. Sytuacja nieco się poprawiła, gdy zaczął wysychać, ale nie na tyle, by utrzymać się na czele. Próbowaliśmy kilku strategicznych podejść, ale nie przyniosły one oczekiwanych rezultatów. Wyraźnie brakowało nam przyczepności i tempa w deszczu. Musimy przeanalizować, co się stało, żebyśmy mogli wrócić silniejsi”.
KLASYFIKACJA
🏁 Lone Star Le Mans
1. Porsche Penske Motorsport n°6
11. Alpine Elf Endurance Team n°35
15. Alpine Elf Endurance Team n°36
👨🏻 FIA WEC Hypercar – klasyfikacja generalna kierowców
1. Calado / Giovinazzi / Pier Guidi – 115 punktów
13. Gounon / Makowiecki / Schumacher – 36 punktów
23. Chatin / Habsburg / Milesi – 12 punktów
🏎️ FIA WEC Hypercar – klasyfikacja generalna konstruktorów
1. Ferrari – 203 punkty
6. Alpine – 59 punktów