Zespół Alpine Endurance Team w miniony poniedziałek rozpoczął prace na torze Bahrain International Circuit, aby zakończyć swój pierwszy sezon z hypercarem A424 w najwyższej kategorii FIA WEC.
Po dwóch i pół dniach serwisowania i przygotowań Alpine A424 zaliczyły 223 okrążenia, czyli ponad 1200 kilometrów podczas treningów. W piątek francuski skład powierzył kwalifikacje Ferdinandowi Habsburgowi i Mickowi Schumacherowi. Uwięziony przez ruch w decydujących momentach Austriak zajął 14. miejsce, a jego niemiecki kolega z zespołu musiał zadowolić się 17. miejscem po wyjechaniu na zewnątrz nitki toru w ostatnim zakręcie.
Jules Gounon i Charles Milesi byli ostrożni podczas ożywionego startu w sobotę. Obaj kierowcy stopniowo wpadli w rytm wysokich temperatur, jednocześnie zarządzając pośrednimi oponami. Strategie obu A424 szybko się rozeszły. Jules Gounon, Ferdinand Habsburg i Paul-Loup Chatin ukończyli po jednym przejeździe w samochodzie #35, podczas gdy Charles Milesi, Mick Schumacher i Matthieu Vaxiviere podwoili swoje wysiłki w samochodzie #36.
Jako ostatni, którzy zjechali do boksów, obie załogi były na czele stawki kilkakrotnie podczas tankowania. Jules Gounon wrócił na tor o zmierzchu przed pierwszym podwójnym stintem Ferdinanda Habsburga. W tym samym czasie #36 Alpine podkreśliło swoje rosnące tempo dzięki prowizorycznym najszybszym okrążeniom Matthieu Vaxiviere'a.
Wyścig został przeorganizowany w ostatniej tercji. Między dwoma okresami samochodu bezpieczeństwa zespół wprowadził swoje Hypercary do alei serwisowej, aby Charles Milesi i Paul-Loup Chatin wrócili za kierownicę. Będąc na ósmej i dwunastej pozycji po drugim restarcie, A424 kontynuowały zyskiwanie przewagi w chłodniejszych temperaturach nocy w Bahrajnie.
Po kontakcie z Ferrari #50, za co Charles Milesi został ukarany, mechanicy zmienili przód hypercara z numerem #36 podczas jego ostatniego postoju. Kilka minut później Paul-Loup Chatin również wykonał swój ostatni postój. Dzięki jego wysiłkom samochód Alpine z numerem #35 zyskał przewagę nad #38 Porsche, a następnie #15 BMW, aby wspiąć się do pierwszej piątki na 25 minut przed końcem rywalizacji. Francuz kontynuował ofensywę, nie podejmując nadmiernego ryzyka, aby nie narazić pozycji Alpine w mistrzostwach. Przekroczył linię mety na piątym miejscu, podczas gdy siostrzany samochód zajął dziesiąte miejsce po walce z #83 Ferrari i #6 Porsche. Kilka godzin po mecie oba Alpine awansowały o jedną pozycję po karze dla #51 Ferrari.
Wynik ten pozwolił Alpine zakończyć swoją pierwszą kampanię z A424 na czwartym miejscu w klasyfikacji Mistrzostwach Świata Producentów FIA WEC i pierwszym wśród nowicjuszy w klasie Hypercar. Wraz z testami dla młodych zawodników z Julesem Gounonem i Victorem Martinsem za kierownicą oraz testami Michelin we wtorek, Alpine Endurance Team rozpocznie pracowitą zimę, aby przygotować się do sezonu FIA World Endurance Championship 2025. Sezon rozpocznie się od Prologu, po którym nastąpi Qatar 1812 km na torze Losail International Circuit. Oba te wydarzenia zaplanowano w terminie od 21 do 28 lutego 2025 r.
Alpine A424 w 2024 roku w liczbach:
Ferdinand Habsburg
„Zawsze przyjemnie jest awansować z końca stawki na czwarte miejsce w ciągu zaledwie kilku godzin. To pokazuje, że nigdy się nie poddajemy, niezależnie od tego, czy to kierowcy, czy zespół, którzy wykorzystali każdą okazję, aby nadrobić straty. Kiedy wysiadłem z samochodu pod koniec mojego ostatniego przejazdu, byłem trochę wzruszony, kończąc najważniejszy sezon w mojej karierze. Zostanie kierowcą fabrycznym Alpine i powrót po kontuzji to był prawdziwy rollercoaster”.
Jules Gounon
„Czwarte miejsce to świetny sposób na zakończenie pierwszego sezonu Alpine A424, ponieważ zajęliśmy czwarte miejsce w mistrzostwach, prowadząc w stawce nowicjuszy, nawet przed bardziej doświadczonymi producentami. To był całkiem udany pierwszy rok i jestem zachwycony zespołem”.
Paul-Loup Chatin
„To był dobry dzień, po tym jak kwalifikacje nie spełniły naszych oczekiwań. Jednak mieliśmy rację, że skupiliśmy się na tempie wyścigowym od początku treningu. Na starcie trzymaliśmy głowy nisko, zanim wdrożyliśmy agresywną strategię opon. Pozwoliło nam to walczyć ciężko w ostatnim sprincie i pokonać BMW w naszej bezpośredniej walce o mistrzostwo. Jestem zachwycony zespołem, który zdołał utrzymać się w ryzach pomimo wzlotów i upadków tego debiutanckiego sezonu”.
Charles Milesi
„Ogólnie rzecz biorąc, był to pozytywny sezon. W ciągu roku poczyniliśmy duże postępy i zajęliśmy czwarte miejsce w klasyfikacji producentów. Wiemy jednak, że nadal mamy dużo pracy do wykonania, aby osiągnąć nasze przyszłe cele, i skupimy się na naszych kolejnych testach, aby zbliżyć się do czołówki w 2025 roku”.
Matthieu Vaxiviere
„To był dobry wyścig. Chociaż nasza ekipa mogła uzyskać lepszy wynik, gdyby nie wzloty i upadki, to po raz kolejny mieliśmy ciekawe tempo. Przede wszystkim osiągnęliśmy nasz cel w mistrzostwach, a to zasługa każdego członka zespołu. Jestem zachwycony całą rodziną Alpine”.
Mick Schumacher
„Ten wynik zapewnił nam czwarte miejsce w mistrzostwach, co było naszym celem, gdy przyjechaliśmy do Bahrajnu. Tempo było, mimo że musieliśmy poradzić sobie z uszkodzeniami samochodu nr 36. Nasz siostrzany samochód również sprostał zadaniu i zapewnił sobie dobry wynik. Cały zespół może być zadowolony z tego wyniku, a teraz zobaczmy, co przyniesie przyszłość”.
Nicolas Lapierre, przyszły dyrektor sportowy Alpine Endurance Team
„Ogólnie rzecz biorąc, dzisiejszy wyścig pozwolił nam osiągnąć nasz główny cel, czyli czwarte miejsce w mistrzostwach. Pomimo trudnego początku wyścigu, w którym nasza strategia korzystania z opon średnich postawiła nas w defensywie, gdy temperatury były najwyższe, podjęliśmy właściwe decyzje, aby zwiększyć tempo i nadrobić straty pod koniec. Kierowcy również spisali się dobrze, szczególnie gdy musieliśmy walczyć z naszymi bezpośrednimi rywalami. Jutro skorzystamy z testów debiutantów, aby rozpocząć przygotowania do sezonu 2025”.
Philippe Sinault, szef zespołu Alpine Endurance Team
„8-godzinny wyścig w Bahrajnie to walka o każdy punkt. Weekend nie rozpoczął się idealnie, mieliśmy trudności z powodu naszego braku doświadczenia z twardymi oponami. Podjęliśmy odważną decyzję o wyborze opon pośrednich i zostawieniu ich na koniec wyścigu. Ta decyzja się opłaciła i wysłaliśmy Paula-Loupa do walki, aby zdobyć ważne czwarte miejsce w mistrzostwach. Jak to często bywało podczas tej pierwszej kampanii, nasza wytrwałość, strategia i praca naszych mechaników i inżynierów pozwoliły nam być zwinnymi i wykorzystywać okazje do awansu. Siostrzany samochód również pokazał solidne tempo, ale nie mógł tego wykorzystać z powodu uszkodzeń spowodowanych kontaktem. Ten wyścig kończy intensywny i pracowity sezon, ale każdy członek zespołu był tam i czuję, że mogę liczyć na wszystkich. Wprowadziło to wiele spokoju do naszej pracy. Zakończenie tej serii wspaniałych wyników jest pozytywnym znakiem i wielką nagrodą dla wszystkich, gdy patrzymy w przyszłość przyszłe wyzwania".
Bruno Famin, wiceprezes Alpine Motorsports
„Praca naszych kierowców i załóg jest jednym z najważniejszych momentów sezonu 2024. Wszystkie indywidualności przyczyniły się do projektu i zawsze dążyły do tego samego celu: pomocy zespołowi w doskonaleniu i rozwijaniu potencjału A424, a wszystko to przy silnym duchu zespołowym. Sezon był wolny od poważnych incydentów, co jest bezcenne w roku nauki. W miarę trwania sezonu, w zależności od okoliczności, widzieliśmy również, jak wyróżniali się na torze, gdy było to konieczne. Widzieliśmy to ponownie dzisiaj i możemy być dumni z pracy wykonanej przez naszych siedmiu kierowców i cały zespół".
8 Hours of Bahrain
1. Toyota Gazoo Racing #8
2. Porsche Penske Motorsport #5
3. Peugeot TotalEnergies #93
4. Alpine Endurance Team #35
9. Alpine Endurance Team #36
FIA WEC Hypercar – klasyfikacja generalna kierowców
1. Estre / Lotterer / Vanthoor – 152 punkty
2. Fuoco / Molina / Nielsen – 115 punktów
3. de Vries / Kobayashi – 113 punktów
11. Habsburg – 43 punkty
17. Milesi – 30 punktów
18. Chatin – 29 punktów
21. Gounon – 24 punkty
22. Schumacher / Vaxiviere – 21 punktów
23. Lapierre - 18 punktów
FIA WEC Hypercar – klasyfikacja generalna producentów
1. Toyota – 190 punktów
2. Porsche – 188 punktów
3. Ferrari – 137 punktów
4. Alpine – 70 punktów
Marka Alpine, założona we Francji w 1955 roku, stała się legendą po zwycięstwie A110 „Berlinette” w rajdzie Monte Carlo w 1971 roku. w 1973 roku Alpine powtórzyła ten wyczyn i została zarazem zwycięzcą w pierwszych Rajdowych Mistrzostwach Świata. Następne lata przyniosły Alpine kolejne sukcesy we Francji i za granicą. Ich ukoronowaniem było zwycięstwo zdobyte w 1978 roku przez A442b w wyścigu 24H Le Mans.
Nowe A110 jest współczesną interpretacją ponadczasowych kanonów, które złożyły się na sukces Alpine: zwinność, lekkość, kompaktowe wymiary. Alpine to także obietnica natychmiastowej przyjemności prowadzenia samochodu, codziennie i dla wszystkich.