W centrum uwagi Salonu Samochodowego w Paryżu w 2022 r. firma Alpine zaprezentowała koncepcję Alpenglow, prawdziwy manifest przyszłych kierunków marki w zakresie projektowania i zrównoważonych innowacji, „matkę wszystkich przyszłych modeli Alpine”. Ten pionierski model ucieleśnia ciągłe badania marki nad napędzanymi wodorem silnikami spalinowymi do samochodów sportowych, oferującymi potencjał wysokich osiągów zarówno na drodze, jak i podczas zawodów, zgodnie z ambitnymi celami marki w zakresie dekarbonizacji. Alpine jest zatem gotowa na ewentualne zmiany w przyszłych przepisach.
Dziś Alpine Alpenglow Hy4 nie jest już tylko samochodem koncepcyjnym, ale stał się laboratorium na kółkach, zaprojektowanym jako samochód wyścigowy z karbonową skorupą i 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,0 litra z turbodoładowaniem, rozwijającym moc 340 KM.
Po prezentacji na torze w dniu 10 maja Alpine Alpenglow Hy4 zadebiutuje publicznie 11 maja 2024 r. przed 6-godzinnym wyścigiem endurance – TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps (FIA WEC) – i ponad 70 000 widzów. Będzie to doskonała okazja, aby zademonstrować entuzjastom sportów motorowych, w jaki sposób napędzany wodorem silnik spalinowy utrwala dźwięki i wibrację, które stanowią emocjonalne aspekty samochodu wyścigowego. Wrażenie potęguje bardzo spektakularny design Alpine Alpenglow Hy4, który w tej wersji jest jeszcze bardziej udoskonalony. Alpine Alpenglow Hy4 odbędzie również przejazdy demonstracyjne podczas 92. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans w dniach 14 i 15 czerwca 2024 r.
Znaczenie nazwy Alpenglow nabiera absolutnego znaczenia w przypadku tego ruchomego laboratorium: zjawisko optyczne, które rzuca świecące światło na góry przed wschodem słońca, doskonale symbolizuje świt nowego świata.
„W ramach naszego aktywnego udziału w dekarbonizacji sportów motorowych postrzegamy wodorowy silnik spalinowy jako niezwykle obiecujące rozwiązanie. Wiemy, że wodór będzie istotnym krokiem w dekarbonizacji kolejnych generacji samochodów Endurance i może być również będzie stosowany w samochodach Formuły 1, w szczególności poprzez przejście na magazynowanie cieczy w celu uzyskania większej zwartości i wydajności. Prototyp Alpenglow doskonale to ilustruje, będąc prawdziwym laboratorium technologicznym do opracowywania przyszłych silników wodorowych” – Bruno Famin, wiceprezes Alpine Motorsports.
Rozwiązanie wodorowe jest rozważane na różne sposoby w całej Grupie Renault, przyczyniając się do osiągnięcia celów neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie do 2040 r. i na całym świecie do 2050 r.
Marka Alpine, założona we Francji w 1955 roku, stała się legendą po zwycięstwie A110 „Berlinette” w rajdzie Monte Carlo w 1971 roku. w 1973 roku Alpine powtórzyła ten wyczyn i została zarazem zwycięzcą w pierwszych Rajdowych Mistrzostwach Świata. Następne lata przyniosły Alpine kolejne sukcesy we Francji i za granicą. Ich ukoronowaniem było zwycięstwo zdobyte w 1978 roku przez A442b w wyścigu 24H Le Mans.
Nowe A110 jest współczesną interpretacją ponadczasowych kanonów, które złożyły się na sukces Alpine: zwinność, lekkość, kompaktowe wymiary. Alpine to także obietnica natychmiastowej przyjemności prowadzenia samochodu, codziennie i dla wszystkich.